Data cleaning
Datani on kuralla, miten eteenpäin?
Sekava ja hajallaan oleva data heikentää hankittujen järjestelmien hyötysuhdetta huomattavasti. Huono data saattaa johtaa joka kalliiseen ja työlääseen alustavaihtoon, vaikka tilanne voitaisiin ottaa haltuun dataa putsaamalla.
Yhdenmukaistamme ja siivoamme dataa. Poistamme päällekkäisyyksiä ja teemme datasta ehjän ja käytettävän. Siivottava data voi olla lähtöisin CRM järjestelmästä tai laskutus järjestelmästä. Otamme epäselvän datan järjestelmästä ja viemme takaisin putsatun, yhdenmukaistetun ja rikastetun datan.
Tyypillisiä datan siivoukseen ja yhdenmukaistamiseen liittyviä tilanteita ja epäselvyyksiä.
Yrityskaupat ja yritysten fuusioiden tuomat epäselvyydet
Useita asiakasnumeroita samalle asiakkaalle
Puutteelliset tiedot järjestelmässä tai järjestelmissä (integraation este)
Asiakkaiden toimipisteiden erottelutarve järjestelmässä
Puutteellisesti täytetty järjestelmädata
Linkittymätöntä dataa järjestelmässä
Liikaa vanhaa dataa järjestelmässä
Usein ko. tilanteista useampi on päällä samaan aikaan
Tuottaminen
Tuodaan ulos CRM data ja määritellään yhdessä siivousoperaation reunaehdot. Putsataan ja päivitetään data yhdessä sovittujen periaatteiden mukaisesti. Lopuksi katsotaan yhteenveto uuden datan läpi.
Asiakkaan resurssit
Aloituspalaveri 1–1,5 h
Datan tason määrittelypalaveri 1-1,5 h
Yhteenveto 1-1,5 h
Kenelle
Kaikille yrityksille, joilla on vahva epäilys siitä, että data on epäkuranttia, ja että datan siivoamisella toimintaedellytykset paranevat.Asiakasymmärrys
”Punamustan asiakaskunta oli useiden yritysostojen jälkeen useiden eri ERP-järjestelmien syövereissä. Myyntijohdon oli mahdotonta ymmärtää kasvavan asiakasjoukon ja myyntihenkilöstön päällekkäisyyksiä. Strike Communications koosti ERP-järjestelmien laskutusdatan yhdeksi selkeäksi Excel tauluksi, joka antoi ymmärrettävän kuvan eri yksiköiden päällekkäisyyksistä. Tämä mahdollisti tehokkaan myynnin ohjaamisen.”
Markku Molenius, myyntijohtaja, Punamusta Oy