Myyntijohto

Myyntijohtaminen vaatii järjestelmällistä otetta toimenpiteiden vaikuttavuuden mittaamiseksi. Myyntijohtajan rooli on yleensä organisaation yksinäisimmän henkilön rooli. Liiketoiminnasta vastaava henkilö puskee tavoitteita yläpuolelta, samalla kun myyntiryhmä luo ristiriitoja alapuolelta. Yleensä ei pysty miellyttämään kaikkia, ja joku pahoittaa mielensä joka tapauksessa. Myyntijohtajan suurin haaste on laittaa joukkonsa laukalle niillä resursseilla joita on tarjolla. Yleensä resurssit ovat rajalliset, joka puolestaan vaati ymmärrystä siitä mihin joukkoja pitää ohjata. Hyvä myyntijohtaja paitsi tekee tavoitteensa, valmistautuu jatkuvasti kriiseihin osana toimenkuvaansa. Hyvin valmistautuneena tunnistettuja haasteita voidaan ennakoida, ja eskaloituneita tilanteita on helpompi hallita. Osana valmistautumista on tiedon hallinta, joka auttaa perustelemaan kantoja vaikeissa tilanteissa.

Ennakoi haasteita

Lisää ymmärrystä markkinasta

Mahdollista nopeat muutokset

Tunnista myynnin vaikuttavat tekijät

Tunnista oleellinen tieto

1. PERUSYMMÄRRYS

2. MYYNTIRYHMÄN ROOLITUS

3. MYYNTIRYHMÄN OHJAUS

4. MYYNTITAVAN MÄÄRITTELY

5. MYYNNIN TAKTIIKAT

6. MYYNTIRYHMÄN PSYYKKAAMINEN

7. MYYNTIRYHMÄN RAKENTAMINEN

Myyntijohdon teesit

Myyntijohtaja elää jatkuvassa painetilanteessa. Tämän vuoksi on syytä pilkkoa vaikuttavia tekijöitä, jotta niitä voidaan tarkastella yhdessä tai erikseen. Jos tilanne ei ole hyvä, mihin voin vaikuttaa ? Jos tilanne on hyvä, mitä voin kehittää, ja mihin pitää valmistautua. Myyntijohtaja myös määrittää myyntiryhmän "soundin" eli henkisen tilan. Henkistä tilaa pitää tietysti aina välillä psyykata, ja siihenkin liittyvät mekanismit on hyvä miettiä etukäteen. Itse olen huomannut että tiedolla on huomattavasti helpompi johtaa ihmisiä, kuin pelkkien arvailuiden varassa. Sen takia kehotan myyntijohtajia laajentamaan tietopohjaansa asiakkaista ja markkinoista.

1. PERUSYMMÄRRYS

 

Perusymmärryksestä puhuttaessa en puhu toimialan lainalaisuuksista näkemyksellisistä asioista, vaan faktapohjaisista tiedoista;  Mistä meidän rahat tulevat? Toimialojen edustuksellisuus? Asiakkaiden kokoluokka, ja asiakasprofiilin mahdolliset muutokset ? Tulovirtojen keskittymät y-tunnuksiin, konserneihin tai toimialoihin, ja niistä muodostuvat riskit? Prospektien todellinen määrä ja potentiaali? Missä kohderyhmissä ovat meidän vahvuudet, ja missä heikkoudet? Edellä olevat tiedot voidaan laskea auki ja saada todellista tietoa toimenpiteisiin, joilla on todellista vaikuttavuutta.

 

2. MYYNTIRYHMÄN ROOLITUS

 

Myyntiryhmän roolituksen keskeisiä asioita ovat ryhmän jäsenten vastuut ja tavoitteet. Joissain tilanteissa myös oikeudet saattavat muuttua, jos vastuisiin liittyy erilaisia myyntiprosesseja ja tavoitteita. Vastuita ja tavoitteita voidaan seurata ja ohjata erilaisilla digitaalisilla prosesseilla, mutta tärkeintä olisi miettiä ensin kaikkien toimenpiteiden vaikuttavuus lopputulokseen. Roolituksen yhteydessä mietitään myös myyntiryhmän "soundia" eli ryhmän henkistä tilaa.

3. MYYNTIRYHMÄN OHJAUS

 

Myyntiryhmän ohjauksessa keskeinen asia ei ole myyntimahdollisuudet ja työlistat, vaan ne vaikuttavat tekijät, Jotka vaikuttavat myyntiryhmän suuntautumiseen ja intensiteettiin. Paras ja yleisin on palkkaukseen liittyvät asiat. myyjiä on helpoin liikutella heidän palkkauksen parantamisen perässä. Myös myyntikilpailuilla on mahdollisuus saada vipuja. Joissain organisaatioissa on myös urakehitysmahdollisuuksia, ja näillä pystyy motivoimaan kunnianhimoisia myyntihenkilöitä. Kaikki tämä kulminoituu siihen, että miten asioista viestitään. Tapoja ja kanavia on useita, mutta myyntijohdon on pakko varmistua jollain tavalla siitä että kaikki asiat tulee sisäistetyksi. Myös myyntiryhmältä saatu palaute on keskeisessä roolissa, kun ohjausmekanismeja rakennetaan.

4. MYYNTITAVAN MÄÄRITTELY

 

Perinteisesti myyntitavan määrittely kulkee nelikentässä Inbound-Outbound ja Customers - New Business. Näihin janoihin pitää myyntijohdon asettaa tavoitteet. Myyntitapa liittyy oleellisesti myös seuraavaan kohtaan, jossa käsitellään myynnin taktiikoita ja kilpailutekijöitä. Myyntitavan määrittelyssä on mukana myös myynnin prosessit ja tavat hoitaa asiakaskohtaamisia.

5. MYYNNIN TAKTIIKAT

 

Myynnin taktiikat voivat perustua esimerkiksi kohderyhmiin, tuotteistuksen järjestelyyn tai hinnoitteluun. Ennen kaikkea niiden pitäisi perustua tietoon, ja niiden taustalla pitäisi olla strategista tietoa. Taktiikan muutosten pitäisi myös olla mitattavissa erityyppisissä asiakas- ja kohderyhmissä. Tärkeää on myös kyvykkyys nopeaan reagointiin. Tämä tulee eteen erityisesti silloin, kun joku operaatio ei tuo toivottuja tuloksia. Myyntijohtaja, jolla on ymmärrys markkinoista ja omasta positiosta pystyy tekemään nopeita muutoksia.

6. MYYNTIRYHMÄN BOOSTAAMINEN

 

Myyntiryhmää pystytään boostaamaan monella tavalla, mutta se on huomattavasti helpompaa, jos kaikki edellä mainitut asiat ovat kunnossa. Myyntijohtaja saa vipuja kaikista ylläolevista elementeistä, ja tilannetta helpottaa huomattavasti jos on esimerkiksi dataa, jolla voidaan saavuttaa uskottavuus myyntiryhmän silmissä. Kaikki ihmiset sitoutuvat helpommin asioihin, jotka ovat uskottavia, ja joista saa palkkion.

7. MYYNTIRYHMÄN RAKENTAMINEN

 

Myyntijohtaja tulee usein valmiiseen pöytään. Pöytä ei ehkä ole katettu parhaalla mahdollisella tavalla, mutta ainakin astiat ovat paikallaan. Saattaa olla että jonkin ajan kuluttua henkilöstössä tulee rotaatiota monista eri syitä johtuen. Jos myyntijohtaja on muutostilanteessa aloitteellinen, täytyy hänen huolehtia prosessin oikeellisuudesta myös juridisella tasolla. Kun rotaation jälkeen tullaan taas rekrytointiin, alkavat edellä korostetut asiat kuusi kohtaa kasvamaan korkoa. Myyntijohtaja pystyy valitsemaan ryhmäänsä sopivat henkilöt, ja saa ne koska kaikki arjen tekeminen on mietitty, ja datalla voidaan perustella kriittiset kohdat.

Varaa aika kalenteristani

Numeroiden valossa

0
Vuotta kokemusta
0
CRM operaatioita
0
Miljoonaa siivottua datariviä