
Markkina-analyysi
yrityksen markkinapotentiaali
yrityksen optimaalinen asiakasprofiili
prospektien myyntipotentiaali
toiminnalliset tavoitteet CRM järjestelmään
kontrolli ja raportointi
Markkina-analyysi – Mistä lisää uusia asiakkaita?
Markkina-analyysi kertoo yrityksen markkinapotentiaalin. Se kertoo myös yritystasolla ne prospektit, jotka osuvat yrityksen optimaaliseen asiakasprofiiliin, mutta ostavat joltain toiselta toimittajalta. Markkina-analyysiin lasketaan myös optimaalisten prospektien myyntipotentiaali. Myyntibudjettia tehtäessä voidaan yritystasolla osoittaa ne kohteet, joista kasvu tehdään seuraavalla tilikaudella.
Markkinapotentiaali voidaan purkaa toiminnallisiksi tavoitteiksi, jotka viedään CRM järjestelmään myyntijohdon kontrolliin ja raportointiin.

Tuottaminen
Luodaan asiakasanalyysin pohjalta kohderyhmämatriisi, joka monistetaan prospektikantaan. Jos asiakasmatriisia ei ole olemassa, voidaan luoda arviopohjainen kohderyhmämalli. Kohderyhmämallia voidaan rikastaa, hakemalla markkinatietoa kyselyillä tai puhelin haastatteluilla. Saatu tulos voidaan monistaa prospektikantaan. Monistettu profiili ajetaan isoa tietokantaa vasten, ja saadaan ulos potentiaalisimmat prospektit.
Asiakkaan resurssit
• Myyntialueiden jaottelu
• Analytiikan keskeiset tavoitteet

Kenelle
Sopii B2B yrityksille, joilla on tavoitteena kasvattaa markkinaosuutta tai hankkia uusia asiakkaita.
Antaa
- Syvällinen markkinaymmärrys
- Laajennettu myyntiryhmän ymmärrys
- Rikastettu prospektidata
- Toimenpidesuositukset

Avainkohderyhmät haltuun
”Halusimme alueellisen ja toimialakohtaisen asiakasanalyysin. Analyysista saatu tieto peilattiin prospektikantaan, ja siitä muodostettiin avainkohderyhmät. Tämä tieto on auttanut uusasiakashankinnan kohdentamisessa.”
Jukka Heinonen, toimitusjohtaja, Toyota Material Handling Finland Oy
