Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mikä on meille paras CRM ?
Paras CRM on sellainen jota käytetään. Myyntiryhmän arjessa käytön pitää olla helppoa ja sujuvaa. Perus CRM pitää sisällään yrityskortin, kontaktikortin, tarjouksen tai myyntimahdollisuuden ja aktiviteetin. Lisäksi järjestelmässä pitää olla sähköposti- ja kalenteri integraatio. Näillä CRM perusosilla hallitaan ja seurataan myyntiä.
Myynnin tehostamisen keskeinen asia on yksinkertaisuus, joten CRM järjestelmää ei kannata turvottaa liiallisilla tietoosilla. Joissain tilanteissa CRM ratkaisuun on pakko liittää esimerkiksi sopimusten tai projektien hallinta. Näissä automaatiot ja minimalistiset toteutukset helpottavat myyntiryhmän elämää.

Onko meidän pakko integroida ERP CRM järjestelmään ?
Ei ole pakko. Tarpeen määrittelee ERP järjestelmässä olevan informaation tarve myyntiryhmän arjessa. CRM integraation määrittää pääsääntöisesti seuraavat asiat:
1. Kuinka monta tarjousta myyntihenkilö tekee päivässä/viikossa.
2. Tarvitaanko jokaiseen tarjoukseen tietoa ERP:stä, ja onko tieto työläästi haettavissa muualta
3. Kuinka vaikea on ERPin manuaalisyöttö prosessi.
Kokonaisuus määrittä ERP ja CRM järjestelmien integroinnin tarpeen. CRM alustojen kaupoista löytyy valmiita integraatioita eri ERP- ja laskutus järjestelmiin.

Kannattaako investoida CRM "kasvuvaraan"
Ei kannata. Ei ole järkeä hankkia alustaa liian monipuolisilla ominaisuuksilla, joilla saattaa myöhemmässä vaiheessa olla käyttöä.
Jos on ajatuksia siitä, että jossain vaiheessa mahdollisesti tarvitsee lisää ominaisuuksia, kannattaa valita alusta, jossa on mahdollisimman paljon kolmannen osapuolen integraatio mahdollisuuksia.

Miten saan henkilökunnan käyttämään CRM järjestelmää?
- Helpota myyntihenkilön elämää; Huolehdi että CRM järjestelmässä on yritystietoja, jotta myynnin ei tarvitse niitä tallentaa.
- Kerää mahdollisimman paljon päättäjien kontaktitietoja CRM:ään, jotta niitä ei tarvitse etsiä.
- Ota yritys/päättäjä/case informaatio alasveto kenttiin, jotta tietojen täydentäminen ei mene novellien kirjoittamiseksi, ja myös selkeästi raportoitavissa.
- Sido palkkiojärjestelmä CRM dataan. Jos myyntiä ei ole järjestelmässä oikein, se ei ole bonuslaskennassa.
- Vie uudet myyntimahdollisuudet vain ja ainoastaan CRM- järjestelmään, jotta se on ainoa paikka, je lähdöt, joilla myynti pääsee tavoitteisiin. Tämä pätee asiakashankintaan, ja nykyisten asiakkaiden lisämyyntiin.
- Muistuta työsopimuksen ehdoista.

Meillä on jossain kohtaa tulossa muutoksia ERP järjestelmään tai myynnin organisointiin. Kannattaako käynnistää CRM projekti ?
Kannattaa. CRM projektissa organisoidaan nykyinen asiakasmassa, ja terävöitetään myynnin prosesseja. Järjestelmään organisoidut asiakkuudet ja tapahtumat on helppo siirtää uuteen järjestelmään, jos tulee tarvetta. Ei kannata odotella tuntemattomien tapahtumien takia, ja lykätä myynnin tehostamista.
