
Asiakas-analyysi
Lyhyesti
Myynnin kasvattaminen on monille yrityksille haasteellinen tehtävä. Vielä vaikeampaa se on silloin, kun ymmärrys markkinasta on vajaa, tai perustuu työryhmän parhaisiin arvauksiin. Oikeiden päätösten tekeminen vaatii tietoa, joka pohjautuu mahdollisimman tarkasti faktoihin, eikä väljään arvioon.
Teemme analytiikkaa, joka osoittaa nykyisen asiakaskunnan alisuorittajat, ja potentiaalisimmat prospektit.
Päätökset perustuu oikeaan tietoon
Analyysi paljastaa asiakaskunnan alisuorittajat
Data-analyysi löytää potentiaalisimmat prospektit

Miten myyn nykyiselle asiakasjoukolle enemmän?
Asiakasanalyysillä hahmotetaan nykyisen asiakaskunnan profiili. Analyysi kertoo yrityskohtaisesti mistä nykyiset tuotot tulevat. Analyysissa voidaan esittää ylätason yhteenvedot esimerkiksi toimialoittain tai yrityskokoluokittain. Analyysi osoittaa myös ne asiakkaat, joista saadaan tällä hetkellä eniten tuottoja, ja myös ne asiakkuudet, joiden tuottoja voitaisiin helpoiten kasvattaa. Analyysi paljastaa myös asiakaskannan mahdolliset riskialueet ja kasvumahdollisuudet.

Tuottaminen
Asiakasanalyysi tehdään laskutusdatan pohjalta. Yrityksen asiakkaat arvotetaan myynnin tai katteen pohjalta ja niihin liitetään ajantasaiset y-tunnukset. Laskutustieto voi olla tuoterivintason tietoa, tai vuositason koontitietoa.
Y-tunnukset ”peilataan” ison tietokannan (esim. Asiakastieto) kanssa, jonka jälkeen saadaan tarkasteltavaksi täydellinen demograafisilla tiedoilla varustettu asiakasprofiili. Asiakasprofiili muodostaa kohderyhmien yhteenvedon, jonka avulla löydetään tuottoisimmat kohderyhmät. Rikastettu asiakasdata viedään CRM:ään
Vaatii asiakkaalta
• Y-tunnuksilla, OVT-tunnuksella tai yritysnimellä varustettu asiakaslista, jossa on mukana halutun seurantajakson myynti- tai katearvot.
• Halutuimpien löydösten määrittely

Kenelle
Sopii kaikille B2B myyntiä tekeville yrityksille, jotka haluavat ymmärtää tuottojen lähteen ja profiilin. Sopii erityisen hyvin silloin, jos haluaa ymmärtää cross- selling mahdollisuudet, ja haluaa hyödyntää tuottoisimpia kohderyhmiä uusasiakashankinnassa.
Antaa
- Syvällisen asiakasymmärryksen
- Syvällisen myyntiryhmän ymmärryksen
- Rikastetun asiakasdatan
- Toimenpidesuositukset

Kokonaisymmärrys parani
”Strike Communications tuotti meille “ison taulun” toimipisteidemme yritysmyyntipotentiaalista. Myyntipotentiaali laskettiin oman asiakaskantamme tuottojen perusteella, ja se pitää sisällään myyntipotentiaalin lisäksi yritysten kokoluokkatiedot, toimialat omistuspohjan ja konsernisuhteet.”
”Yritystietoihin liitettiin kattava päättäjätietokanta yhteystietoineen. Tällä kokonaisymmärryksellä näen markkinoiden alueellisen potentiaalin ja pystyn ohjaamaan myynnin ja markkinoinnin operaatioita.”
Mika Järvinen, myyntijohtaja, työterveys ja hyvinvointipalvelut Lääkärikeskus Aava Oy
